του Στέφανου Καρανίκα
Θεολόγου - Κατηχητή του Ιερού Ναου
Γιά πάνω ἀπό
χίλια χρόνια, ἡ Κωνσταντινούπολη ἀποτέλεσε πρωτεύουσα τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας, τῆς
πιό μακροχρόνιας ἴσως ἀπό ὅλες
ὅσες δημιουργήθηκαν στό πέρασμα τῶν αἰώνων.
Ὑπῆρξε
τό λίκνο τοῦ μεσαιωνικοῦ Ἑλληνισμοῦ. Προσέφερε τά μέγιστα στή διαμόρφωση ὄχι μόνο τῆς
δικῆς μας ρωμέικης εὐσυνειδησίας καί ταυτότητας ἀλλά καί στή ἴδια
τήν ὕπαρξη τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ πολιτισμοῦ.
Εἶναι πολύ δύσκολο νά φανταστοῦμε πώς θά ἦταν
ἡ Εὐρώπη
σήμερα ἄν δέν ἦταν τό Βυζάντιο σέ ρόλο κυματοθραύστη ἀπέναντι στίς βαρβαρικές ἐπιδρομές.
Βασιλεῖς ὑποχώρησαν,
αὐτοκρατορίες λύγισαν καί ἐχθροί κατατροπώθηκαν, δοκιμάζοντας τήν ἰσχύ καί τό μεγαλεῖο της Ρωμιοσύνης. Ἡ ἴδια ἡ
Πόλη πολιορκήθηκε 29 φορές ἀπό
βάρβαρους ἐπιδρομεῖς καί ἐπίδοξους
σφετεριστές, ἀλλά μέ τήν βοήθεια τῆς Ὑπερμάχου
Στρατηγοῦ, τῆς Κυρίας Θεοτόκου, παρέμεινε ὄρθια
καί λαμπρή ἀποδεικνύοντας συνεχῶς ὅτι
ἡ Κωνσταντινούπολη ἦταν Θεοφρούρητος Πόλη.
Ἡ μνησικακία ὅμως τῶν Φραγκολατίνων καί τό ζηλόφθονο μίσος τους γιά μία πόλη καί μία αὐτοκρατορία πού συγκέντρωνε τόσο πλοῦτο, ὑλικό καί πνευματικό, ὁδήγησαν τά στίφη τῶν Σταυροφόρων τῆς Δ’ Σταυροφορίας μπροστά στά τείχη τῆς Πόλεως καί στήν Ἅλωσή της στίς 13 Ἀπριλίου 1204, κατακερματίζοντας οὐσιαστικά τήν Βυζαντινή Αὐτοκρατορία σέ μικρότερα κρατίδια, Ἑλληνικά καί Φραγκικά. «Ἦταν τό μεγαλύτερο ἔγκλημα στήν Ἱστορία», θά ἐπισημάνει ὁ ἔγκριτος βρετανός βυζαντινολόγος σέρ Στίβεν Ράνσιμαν.
Ἡ μνησικακία ὅμως τῶν Φραγκολατίνων καί τό ζηλόφθονο μίσος τους γιά μία πόλη καί μία αὐτοκρατορία πού συγκέντρωνε τόσο πλοῦτο, ὑλικό καί πνευματικό, ὁδήγησαν τά στίφη τῶν Σταυροφόρων τῆς Δ’ Σταυροφορίας μπροστά στά τείχη τῆς Πόλεως καί στήν Ἅλωσή της στίς 13 Ἀπριλίου 1204, κατακερματίζοντας οὐσιαστικά τήν Βυζαντινή Αὐτοκρατορία σέ μικρότερα κρατίδια, Ἑλληνικά καί Φραγκικά. «Ἦταν τό μεγαλύτερο ἔγκλημα στήν Ἱστορία», θά ἐπισημάνει ὁ ἔγκριτος βρετανός βυζαντινολόγος σέρ Στίβεν Ράνσιμαν.
Τό 1451 πεθαίνει ὁ Μουράτ Β’ καί τόν διαδέχεται ὁ
Μωάμεθ Β’, ὁ ἐπονομαζόμενος καί Πορθητής, ἀφοῦ πρῶτα
ἐξόντωσε κάθε ὑποψήφιο διεκδικητή τοῦ
θρόνου τοῦ πατέρα του. Ἀπό τήν πρώτη κιόλας στιγμή ἐπιδόθηκε σέ συνεχεῖς προετοιμασίες γιά τήν ἐπίτευξη
τοῦ πιό σημαντικοῦ του στόχου: τήν κατάληψη τῆς Κωνσταντινουπόλεως. Ἀρχικά ἔσπευσε
νά κτίσει ἕνα ἰσχυρό φρούριο στό στενότερο σημεῖο
τῆς Εὐρωπαϊκῆς πλευρᾶς
τοῦ Βοσπόρου, τό Ρούμελι Χισάρ ἤ ἀλλιῶς ¨Λαιμοκοπίη¨. Μέ αὐτόν
τόν τρόπο ἔκοβε κάθε πρόσβαση στήν Πόλη
ἀπό τήν θάλασσα. Ἔπειτα παρήγγειλε στόν Οὖγγρο μηχανικό Οὐρβανό τήν κατασκευή πυροβόλων γιά τήν πολιορκία τῆς Πόλεως. Τέλος, γιά νά ἀποφευχθεῖ
κάθε πιθανή ἀποστολή βοήθειας ἀπό τό Δεσποτάτο τοῦ Μυστρά πρός τήν Πόλη, ὁ
Μωάμεθ ἔστειλε τόν Τουραχᾶν μπέη νά λεηλατήσει τόν Μοριά. Στίς 7 Ἀπριλίου
τοῦ 1453 ὁ
Μωάμεθ ἐπικεφαλῆς ἄνω τῶν 150.000 ἀντρῶν ἔφθασε
μπροστά στά τείχη τῆς Πόλεως, ἀρχίζοντας μέ αὐτόν
τόν τρόπο τήν πολιορκία της ἡ ὁποία κράτησε 57 ἡμέρες.
Ὁ
Κωνσταντῖνος Παλαιολόγος, τελευταῖος Αὐτοκράτορας
τοῦ Βυζαντίου, προσπάθησε νά ὀργανώσει ὅσο
τό δυνατόν καλύτερα τήν ἄμυνα τῆς Πόλεως, ἐνισχύοντας
τά τείχη, ἐμψυχώνοντας τούς ὑπερασπιστές της καί ζητώντας μάταια βοήθεια ἀπό τήν οὐσιαστικά
ἀδιάφορη Δύση. Ἐκτός ἀπό τούς λιγοστούς
ξένους μισθοφόρους καί τά ἀπόρθητα
μέχρι τότε Θεοδοσιανά τείχη, ὁ Κωνσταντῖνος καί οἱ
σύν αὐτό πολιορκούμενοι ἤλπιζαν στήν θαυμαστή ἐπέμβαση τῆς Θεοτόκου,
μέ τή βοήθεια τῆς ὁποίας, ἡ
Πόλη σώθηκε πολλές φορές στό παρελθόν.
Οἱ Τοῦρκοι ἀρχίζουν
νά βομβαρδίζουν τά τείχη καθημερινά, ἐνῶ οἱ ὑπερασπιστές προσπαθοῦν νά τά ἐπιδιορθώσουν ὅπως μποροῦν
καλύτερα. Ἦταν ἡ πρώτη πόλη στήν παγκόσμια Ἱστορία
πού βομβαρδίστηκε ἀπό βολές ὀργανωμένου πυροβολικοῦ. Ὑπολογίζεται πώς ἀπό τήν
ἀρχή τῆς πολιορκίας ἕως τήν Ἅλωση, τά τούρκικα πυροβόλα ἔριξαν στά τείχη 3.231 τόνους λίθινων
βλημάτων!
Στίς 18 Ἀπριλίου
οἱ Τοῦρκοι
ἔκαναν τήν πρώτη τους ἕφοδο, ἡ
ὁποία ἀποκρούστηκε
μέ μεγάλες ἀπώλειες. Στίς 20 Ἀπριλίου ἕνας
μικρός στολίσκος 4 πλοίων μέ ἐπικεφαλῆς τόν θαρραλέο Φλαντανελά διέσπασαν τόν
Τούρκικο κλοιό καί εἰσῆλθαν στήν Πόλη μεταφέροντας τρόφιμα καί
πολεμοφόδια. Στίς 22 Ἀπριλίου ὁ Μωάμεθ διέταξε τήν μεταφορά μέσω ξηρᾶς μέρους τοῦ
στόλου τοῦ ἐντός του Κερατίου κόλπου, ἀποκόπτοντας
ὁλοκληρωτικά τήν πόλη ἀπό τίς θαλάσσιες ὁδούς. Ὁ βομβαρδισμός ἐντείνεται καθημερινά. Τά τείχη σωριάζονται οἱ ἀμυνόμενοι
μέ μεγάλη δυσκολία ἀποκρούουν τίς τουρκικές
ἐπιθέσεις ἐνῶ ἡ πολυπόθητη βοήθεια ἀπό τούς Χριστιανούς τῆς
Δύσεως δέν ἔρχεται. Στίς 23 Μαΐου ὁ
Μωάμεθ προτείνει τήν ὑπό ὅρους παράδοση τῆς Πόλεως. Ὁ Κωνσταντῖνος Παλαιολόγος, ὡς νέος Λεωνίδας, δίνει τήν ἱστορική
ἀπάντηση, ἀντάξια ἑνός Βασιλέως μέ
ἐπίγνωση τοῦ ρόλου καί τοῦ σκοποῦ τῆς
ἐξουσίας του: «Τό δέ τήν πόλιν σοί δοῦναι, οὐτ’
ἐμόν ἐστιν
οὐτ’ ἄλλου
τῶν κατοικούντων ἐν ταύτη. Κοινή γάρ γνώμη πάντες αὐτοπροαιρέτως ἀποθανοῦμεν καί οὐ
φεισόμεθα τῆς ζωῆς ἠμῶν».
Τελικά ὁ
Μωάμεθ ἀποφασίζει ἡμέρα γενικῆς
ἐπίθεσης ἀπό
ξηρά καί θάλασσα τήν 29η Μαΐου 1453. Ὁ
Κωνσταντῖνος ἀντιλαμβάνεται πώς ἡ
κρισιμότερη μάχη πού θά κρίνει τήν σωτηρία τῆς
Πόλεως πλησιάζει. Γί αὐτό καί ἀποφασίζει νά πραγματοποιηθεῖ τήν παραμονή τῆς ἐπίθεσης Θεία
Λειτουργία στόν ναό τῆς Ἁγίας Σοφίας μέ καθολική συμμετοχή κλήρου καί
λαοῦ σέ μία ὕστατη προσπάθεια σύμπνοιας καί ὁμόνοιας
τοῦ διχασμένου λαοῦ. Ἤλπιζε
πώς ἄν ὁ
λαός ἐπιδείκνυε μετάνοια ἀπέναντι στό Θεό ἡ νίκη θά ἔστεφε γιά μία
ἀκόμη φορᾶ
τά ὄπλα τους. Ἐκεῖνος, ὡς πραγματικός ἥρωας,
ζήτησε ἀπό ὅλους νά τόν συγχωρέσουν γιά τυχόν λάθη καί ἀδικίες πού προκάλεσε. Ἔπειτα κατευθύνθηκε πρός τήν πύλη τοῦ Ἁγίου
Ρωμανοῦ, τοῦ πιό εὐαίσθητου σημείου
τῆς ἄμυνας.
Ἀμέσως
μόλις ἔσπασε καί ἡ τελευταία ἀντίσταση στά τείχη, οἱ
Τοῦρκοι ξεχύθηκαν στούς δρόμους μέ
σκοπό τήν τριήμερη λαφυραγώγηση πού τούς εἶχε
ὑποσχεθεῖ
ὁ Μωάμεθ. Ὅ,τι ἀπέμεινε σέ πλοῦτο καί κάλος ἀπό
τήν λεηλασία τοῦ 1204 ἀπό τούς σταυροφόρους λεηλατήθηκε ἀνηλεῶς
ἀπό τούς Τούρκους. Ἡ Πόλη, πού στή μέγιστη ἀκμή τῆς
εἶχε περίπου μισό ἑκατομμύριο κατοίκους, ἐρημώθηκε τελείως. Ἀμέτρητοι σκοτώθηκαν χιλιάδες σύρθηκαν στά σκλαβοπάζαρα τῆς Ἀνατολῆς, ἐνῶ ὅσοι
γλίτωσαν τήν ἐγκατέλειψαν. Ἐκκλησιές καί μοναστήρια βεβηλώθηκαν, σπίτια
πυρπολήθηκαν, ἔργα τέχνης καί μνημεῖα καταστράφηκαν ὁλοσχερῶς.
Μέσα ἀπό τίς στάχτες τῆς Ἁλώσεως, ἕνα ὁλόκληρο Ἔθνος, τό Γένος τῶν Ρωμιῶν, κράτησε ἄσβεστη τήν ἐλπίδα τῆς ἐλευθερίας καί τήν πίστη στόν Χριστό, ἀρνούμενο νά προσκυνήσει τόν Τοῦρκο δυνάστη. Χρέος λοιπόν ὅλων ἠμῶν τῶν Ἑλλήνων, εἶναι νά μήν ξεχνᾶμε πρόσωπα καί γεγονότα πού σχετίζονται μέ τήν ἴδια μᾶς τήν ταυτότητα. Ἡ ταυτότητά μας εἶναι ἡ ὕπαρξή μας. Ἡ λήθη καί ἡ ἐσκεμμένη ἀπώλεια μνήμης, ὁδηγοῦν μέ μαθηματική ἀκρίβεια σέ Κρίσεις καί Ἁλώσεις πού συνεχῶς ἐπαναλαμβάνονται. Οἱ Ἑλληνορθόδοξη Ἱστορία μᾶς ἔχει μία ἐκπληκτική εἰλικρίνεια τόσο στήν ἀντικειμενικότητά της ὅσο καί στά διδάγματά της. Καί γί αὐτό τό λόγο, ὅταν δέν δείχνουμε τόν ἀπαιτούμενο σεβασμό ἀπέναντί της, τότε, ὅπως καί ἡ φύση ἔτσι καί ἐκείνη «ἐκδικεῖται»…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου