Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2012

ΕΛΛΑΣ 480 π.Χ και 1940 μ.Χ : Ήρωες τότε και τώρα...


του Στέφανου Καρανίκα
Θεολόγου - Κατηχητή του Ιερού Ναου

   Υπάρχουν στιγμές στην παγκόσμια Ιστορία, όπου έθνη και λαοί αντιμετώπισαν εξωτερικές απειλές και εχθρούς και έδειξαν ηρωισμό και εθνική συνέπεια εφάμιλλη του παρελθόντος και της Ιστορίας τους. Στην ελληνική Ιστορία, είναι αμέτρητες οι στιγμές, όπου οι πρόγονοί μας, αντιμετώπισαν τους εχθρούς μας επιτυχώς, ώστε να διερωτώμεθα, πως είναι δυνατόν να δείχνουν χιλιάδες χρόνια τώρα τέτοια ‘’ηρωική’’ συνέχεια και συνέπεια. Τρανή απόδειξη του λεχθέντος, αποτελεί το Αθάνατο Έπος του ’40, το οποίο παρουσιάζει αρκετά όμοια στοιχεία με ένα άλλο Αθάνατο Έπος του αρχαίου Ελληνισμού: τις Θερμοπύλες.
   Κατ’ αρχάς να αναφέρουμε, πως και η Περσική Αυτοκρατορία του Δαρείου, αλλά και η φασιστική Ιταλία του Μουσολίνι, επιτέθηκαν στους Έλληνες στο απόγειο της ακμής τους. Ο Μουσολίνι ονειρευόταν ανασύσταση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ο Δαρείος κατάληψη του δυτικού κόσμου. Η Ελλάδα ήταν απλά το εμπόδιο στα μεγαλεπήβολα σχέδιά τους. Και οι δύο εχθροί υπέπεσαν όμως στο ίδιο τραγικό λάθος: υπερεκτίμησαν τις δυνάμεις τους και υποτίμησαν τον αντίπαλό τους. Ο ‘’στρατιωτικός περίπατος’’ του Μουσολίνι μετατράπηκε σε τάφο για χιλιάδες Ιταλούς στρατιώτες. Λίγοι και από τους ‘’χρυσοφόρους Μήδους’’ επέστρεψαν στα εδάφη τους. Και οι Πέρσες και οι Ιταλοί πίστεψαν πως η αριθμητική υπεροχή θα τους έδινε την νίκη. Η τεχνολογική υπεροχή των Ιταλών ήταν συντριπτική. 

     Απέναντι στην, θεωρητικά, στρατιωτική υστέρησή  τους, οι Έλληνες τί θα μπορούσαν άραγε να αντιτάξουν; Λογικά, ότι συνήθως έπρατταν πολλοί λαοί και έθνη: ‘’γη και ύδωρ’’ στον κατακτητή. Όμως, οι Έλληνες είχαν να αντιτάξουν κάτι που δεν μπορούσε ο εχθρός να υπολογίσει πόσο μάλλον να νικήσει: την αγάπη για την Πατρίδα. Οι πρόγονοί μας ήταν αποφασισμένοι να πολεμήσουν και να πεθάνουν υπέρ βωμών και εστιών. Ο Λεωνίδας ήταν βασιλιάς των καλύτερων πολεμιστών του αρχαίου κόσμου, που πάντα επιζητούσαν τον δοξασμένο θάνατο στο πεδίο της μάχης. Στις Θερμοπύλες έπραξε το καθήκον του στο ακέραιο. Οι νέοι Σπαρτιάτες του ’40, δεν ήταν στρατιώτες του γραφείου, ούτε πολιτικοί των εντολών από τα μετόπισθεν. Ο Κατσιμήτρος, ο Δαβάκης, ο Βραχνός ,ο Παπάγος, και πολλοί άλλοι μπαρουτοκαπνισμένοι στρατηγοί, εκπαιδεύτηκαν στους βάλτους της Μακεδονίας, στις στάχτες της Μικρασίας, πολέμησαν σε δυο Βαλκανικούς, σε έναν Παγκόσμιο και τώρα σε έναν ακόμη. 
Από αριστερά προς τα δεξιά: Ὑποστράτηγος Βασίλειος Βραχνός, Ἀρχιστράτηγος Ἀλέξανδρος Παπάγος, Συνταγματάρχης Κωνσταντῖνος Δαβάκης, Ὑποστράτηγος Χαράλαμπος Κατσιμῆτρος
   Σε στρατηγικό επίπεδο, οι Έλληνες επέλεξαν προσεκτικά τα πεδία των μαχών μετατρέποντας τα μειονεκτήματα σε πλεονεκτήματα. Οι Πέρσες δεν μπορούσαν να περάσουν τα στενά των Θερμοπυλών, οι Ιταλοί θάφτηκαν στα βουνά της Πίνδου. Τα λάθη του Δαρείου και του Μουσολίνι απλά μεγάλωσαν την πανωλεθρία τους. Στρατηγοί και στρατιώτες, όσο ηρωικά και αν πολέμησαν, δεν μπορούσαν να νικήσουν έναν πόλεμο χαμένο εξαρχής. Και αυτό διότι δεν πολεμούσαν για πανανθρώπινες αξίες, για πολιτιστικά ιδεώδη, για τα σπίτια τους, τις οικογένειές τους. Πολεμούσαν διότι κάποιος φρενοβλαβής τους διέταξε ή τους έπεισε πως αυτό ήταν το σωστό. 
      Εν κατακλείδι, μπορούμε να πούμε πως αν και στις δύο περιπτώσεις οι Έλληνες ηττήθηκαν, οι Αρχαίοι από προδοσία, οι δε από την καταλυτική επέμβαση των Γερμανών, η τελική νίκη δεν άργησε να έρθει. Οι Πέρσες, ναι μεν πέρασαν νικηφόρα από τις Θερμοπύλες, ηττήθηκαν όμως σε ψυχολογικό επίπεδο, εξαιτίας της αντίστασης, που συνάντησαν από μια χούφτα πολεμιστές και των απωλειών,  που υπέστησαν. Ηττήθηκαν στη Σαλαμίνα και στις Πλαταιές και υποχώρησαν ατάκτως από τα εδάφη μας. Από την άλλη, η ήττα το 1941 και η επερχόμενη Κατοχή δεν λύγισαν τους Έλληνες. Αντιθέτως αντιστάθηκαν και χτύπησαν τον κατακτητή με κάθε μέσο. Δεν θα ήταν ψέμα και υπερβολή να πούμε πως επειδή ο εχθρός καθήλωσε αρκετά μεγάλες δυνάμεις στα εδάφη μας για να επιβληθεί, τις στέρησε από άλλα σημαντικά μέτωπα που ήταν αναγκαία όπως π. χ.  της Ρωσίας, με αποτέλεσμα την ήττα τους και τελικά την δική μας ελευθερία.      



Δόξα και Τιμή στους ήρωες του '40


του Γιώργου Μπούτλα
Μαθητή Λυκείου - μέλους της νεανικής κίνησης της ενορίας


   Σήμερα η πατρίδα μας  γιορτάζει, την κοσμοϊστορικής σημασίας  ένταξή  της στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο με την άρνηση του ιταλικού τελεσιγράφου , το βροντερό και ιστορικό ΟΧΙ  και την νικηφόρα απόκρουση των Ιταλών κατακτητών στα κακοτράχαλα βουνά της Πίνδου. Οι πρόγονοί μας αναδείχθηκαν σε ήρωες ,θυσιάστηκαν πάμπολλοι και έμειναν θαμμένοι στα βουνά εκείνα. Πέρασαν πολλές κακουχίες στα πεδία των μαχών. Δεν είχαν εξελιγμένο και κατάλληλο πολεμικό εξοπλισμό, βούλιαζαν μέσα στο χιόνι και τη λάσπη, πάθαιναν κρυοπαγήματα  και πολλά άλλα. Είχαν όμως βαθιά μες’ την καρδιά τους υψηλά ιδανικά όπως θάρρος, ανδρεία, γενναιότητα , αγάπη για την πατρίδα και κυρίως πίστη στον Θεό ,στην Παναγία και τους Αγίους. Όντες λοιπόν εξοπλισμένοι με αυτές τις αξίες ,κατάφεραν όχι μόνο να αποκρούσουν έναν κατά πολύ ισχυρότερο  στρατό αλλά και να ελευθερώσουν ,προσωρινά μεν , ένα μεγάλο μέρος της Βορείου Ηπείρου.

    Αδιαμφισβήτητη είναι η προστασία και  η βοήθεια   της Παναγίας μας στους Έλληνες στρατιώτες εκείνη την περίοδο. Πολλοί από αυτούς αξιώθηκαν να Την δουν να συμπολεμεί μαζί τους στα πεδία των συγκρούσεων. Θα αναρωτηθεί κανείς , γιατί η Παναγία να βοηθήσει ,στον πόλεμο, τους Έλληνες και όχι τους Ιταλούς .Η απάντηση είναι ότι ο ελληνικός αγώνας ήταν τίμιος και δίκαιος και ως γνωστόν ο Θεός συντάσσεται και βοηθά μόνο  τους δικαίους.

   Προς τιμήν της φοβεράς  προστασίας της  Παναγίας μας , σε εκείνες τις δύσκολες ώρες , η Αγία μας Εκκλησία θέσπισε να τιμάται την 28η Οκτωβρίου , η Αγία Σκέπη της Θεοτόκου. Η γιορτή αυτή καθιερώθηκε για να θυμόμαστε την μεγάλη αγάπη που δείχνει η Παναγία προς όσους την τιμούν και την έχουν ανάγκη, να την ευχαριστούμε διαρκώς που μας φύλαξε  και μας φυλάττει πάντοτε και για να προσευχόμαστε να συνεχίζει να μεσιτεύει για μας στον Κύριον ημών Ιησούν  Χριστόν. 
      Ιδιαίτερα εμείς οι ενορίτες του Ι.Ν. των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου οφείλουμε να τιμούμε την γλυκιά Μητέρα μας, την Παναγία την Εσφαγμένη, της οποίας την Αγία εικόνα φυλάσσουμε ως θησαυρό ανεκτίμητο και η οποία αποτελεί για μας «καταφύγιον ασφαλές». Σήμερα ,που τιμούμε την ετήσια Σύναξή της, ας ευχηθούμε να μας καθαγιάζει και να μας φυλάττει πάντα από κάθε κακό.
  Ως ελάχιστο ευχαριστώ ,τέλος, στους ηρωικώς αγωνισαμένους και πεσόντες πατέρες μας και στην Κυρία Θεοτόκο ας αναφωνήσουμε όλοι με την καρδιά μας  : «Ζήτω το έθνος!» «Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς!».

Η Παναγία η Σκριπού, σώζει τον Ορχομενό από τους Γερμανούς κατακτητές
Έλληνες πολεμιστές στα βουνά της Πίνδου


Κυριακή 14 Οκτωβρίου 2012

Θαύμα ή Τύχη

Του Αναγνώστη
 Χρήστου Παπανικολάου
Βιοχημικού - μέλους της νεανικής κίνησης της Ενορίας

    Καθημερινότητα! Μία λέξη γεμάτη πό κάθε ποψη! Γεμάτη κάθε μέρα μας πό παντο. Γεμάτη πό καθημερίνα πράγματα, μικρά μεγάλα. Πράγματα πού δέν τά δίνουμε καν σημασία γιατί τά θεωρομε δεδομένα καί μως μς κάνουν νά γχωνόμαστε τόσο πολύ. γχωνόμαστε καί τρελαινόμαστε ταν κάτι δέν πάει καλά. ως του..κάτι συμβαίνει ταν πρέπει! Καί μένουμε ναυδοι, καθώς προσδόκητα δέν τό περιμένουμε νά συμβε!

 Συμβαίνουν μως κατοντάδες πράγματα καθημερινά, τά ποα τά ντιλαμβανόμαστε μέν, δέν τά προσέχουμε δέ. Καί τό πρτο πού λέμε εναι πόσο τυχερός εμαι πού συνέβη ατό! ποία τύχη μέ  βρκε! Τύχη? πάρχει πραγματικά ατή λέξη ς νόημα? Γιά τήν πλειοψηφία εναι μία πραγματικότητα τύχη! Εμαστε τυχεροί ταν μς συμβαίνουν ατά πού θέλουμε καί τυχοι ταν κάτι πάει νάποδα δέν ρθει ταν τό θέλουμε! Εναι μως βάση στήν ποία πρέπει νά κινούμαστε? πάρχει πραγματικά τύχη?
   Θαῦμα! Πόσο βαριά λέξη μέ πόσα νοήματα! Τή λέξη τήν ἀποδίδουμε μόνο ὅταν μᾶς συμβαίνει κάτι τρομερό, ὅπως τό νά γιατρευτοῦμε ἀπό μία ἀρρώστια βαριά ἤ ὅταν γίνει κάτι πολύ ἐντυπωσιακό στή ζωή μας! Κι ὅταν δέν γίνει τίποτα ἀπό αὐτά δέν πιστεύουμε στά θαύματα γιατί δέν τό ζήσαμε ὅταν θέλαμε, μέ τόν τρόπο πού θέλουμε! Ἄρα γίνονται θαύματα τήν σήμερον ἡμέρα? Καί ἄν ναί πού εἶναι καί δέν τά βλέπουμε? Καί πώς νά πιστέψουμε στό θαῦμα ἀφοῦ δέν τό βλέπουμε νά γίνεται? Μήπως ὅλα εἶναι τυχαῖα τελικά?

   Μία προσεκτική ματιά στήν ζωή μᾶς ἀρκεῖ γιά νά διαπιστώσουμε πώς ἡ καθημερινότητα μᾶς εἶναι γεμάτη ἀπό εὐχάριστα καί δυσάρεστα πράγματα, ἀπό τυχερά καί ἄτυχα γεγονότα, ἀπό θαύματα μικρά ἤ μεγάλα. Τό θέμα εἶναι πώς τά ἀντιμετωπίζουμε ἐμεῖς. Σάν ἁπλή τύχη ἤ σάν ἕνα σημεῖο ἐρχόμενο ἐξ οὐρανοῦ, ἀπό τόν Ἅγιο Θεό? Πόσα ἁπλά καθημερινά γεγονότα τά βλέπουμε ὡς κεκτημένα καί σίγουρα καί τά προσπερνᾶμε ἐνῶ ἔχουν τόσο μεγάλη ἀξία πού ὀφείλουμε νά λέμε πώς εἶναι θαῦμα πού ὑπάρχουν καί σήμερα ὅπως καί κάθε μέρα? Ἔχουμε τήν ἱκανότητα μέσα καί ἀπό τά πιό μικρά πράγματα νά δοῦμε τό μεγαλύτερο τῶν θαυμάτων, πού εἶναι ἡ παρουσία τοῦ Κυρίου στή ζωή μας? Ὅλα αὐτά τά ἁπλά καί καθημερινά εἶναι μία τύχη πού τά ἔχουμε ἤ ἕνα θαῦμα?
  
  Πολλοί λένε πώς πιστεύουν στό Θεό καί στά θαύματα. Μά ὅταν κάνει δέν πάει καλά, σέ θέματα ὑγείας γιά παράδειγμα, πολλοί ἀλλάζουν στάση καί ἀναρωτιοῦνται πού εἶναι ὁ Θεός καί γιατί δέν κάνει ἕνα θαῦμα. Καί περιμένουν τό θαῦμα γιά δοῦν αὐτό πού ἤδη ὑπάρχει, δηλαδή τόν ἴδιο τό Θεό! Περιμένουν νά δοῦν γιά νά πιστέψουν. Καί περιμένουν νά δοῦν τά μεγάλα σημεῖα, τά μεγάλα θαύματα, γιατί νομίζουν πώς ἐκεῖ φαίνεται ἡ δύναμη τοῦ Θεοῦ καί ἔτσι χάνεται ἡ ἁπλότητα τοῦ θαύματος. Μᾶς δίνει τήν πίστη ὡς βάση ὁ Θεός γιά νά βιώσουμε ἕνα θαῦμα καί ὄχι τό θαῦμα γιά νά βιώσουμε τήν πίστη!

   Γιά ὅποιον λέει ὅτι πιστεύει στό Θεό δέν εἶναι τίποτα τυχαῖο στή ζωή του! Γιά τόν πιστό ἄνθρωπο ὅλα εἶναι ἕνα θαῦμα, ἀπό τό πιό ἀσήμαντο ἕως τό πιό σημαντικό πού τοῦ συμβαίνει καθημερινά! Θαύματα συντελοῦνται καθημερινά  σέ ἀνύποπτο χρόνο στή ζωή μας! Ἡ ἴδια μᾶς ἡ ζωή ἀπό μόνη της εἶναι ἕνα θαῦμα! Τά μεγαλύτερα θαύματα κρύβονται στά πιό ἁπλά πράγματα. Σκεφτήκαμε ποτέ πώς μία μπουκιά ψωμί εἶναι ἕνα θαῦμα τοῦ Θεοῦ νά τήν ἔχουμε στό τραπέζι μας? Ἡ ἱκανότητά του νά ξυπνᾶμε κάθε πρωί εἶναι ἕνα δῶρο τοῦ Θεοῦ? Ἡ ἀναπνοή μας, ἡ δυνατότητα νά σκεφτόμαστε, οἱ φίλοι πού ἔχουμε, μήπως εἶναι ὅλα πρόνοια τοῦ Πανάγαθου Κυρίου μας? Αὐτά εἶναι μεγάλα θαύματα ἀλλά ποιός τά λογίζει ὡς τέτοια? Τά θεωροῦμε ὅλα φυσιολογικά ἀλλά εἶναι ὅλα δῶρα Θεοῦ, ἕνα μεγάλο ἀπέραντο θαῦμα πρός τούς ἁμαρτωλούς ἀνθρώπους καί ἔτσι πρέπει νά τά βιώνουμε! 

   Τά θαύματα τοῦ Θεοῦ, τῆς Παναγίας καί τῶν Ἁγίων δέν εἶναι κάτι πού γίνεται στιγμιαία στή ζωή μας, ἀλλά εἶναι μία συνεχής βίωση τῆς ὁμολογίας τῆς πίστης μας πρός τόν Ἅγιο Τριαδικό Θεό, πού μᾶς χαριτώνει ἀναξίως κάθε δευτερόλεπτο τῆς ζωῆς μας!
πίστη μας δέν εναι στά θαύματα λλά στόν Κύριο πού μς τά παραχωρε! ληθινά πιστός καί τό πιό τυχαο θέμα θά τό θεωρήσει ς να κόμη θαμα το Κυρίου, χι γιατί χει νάγκη τό θαμα λλά γιατί ατή εναι βίωση τς πίστης μας. Δέν πρέπει νά περιμένουμε τό θαμα γιά νά πιστέψουμε. πίστις δίνει τό θαμα! πίστις πώς Κύριος μπορε καί τό πιό σήμαντο θέμα μας νά τό τακτοποιήσει. «Μεγάλα τά τς πίστεως κατορθώματα» λέει ψαλμωδός. Εμαστε μως λιγόπιστοι καί ποτέ δέν λέμε να «Δόξα σοί Θεός» γιά λα ατά πού μς δίνει Κύριος! ς Θεός λέους καί Φιλεύσπλαχνος μως συνεχίζει νά παραχωρε καθημερινά θαύματα, πό τήν πέραντη γάπη του καί μόνο, καί νά μς λεε λπίζοντας πώς θά τά δομε κάποια στιγμή καί θά πομε ς λλος Πέτρος: «τι νήρ μαρτωλός εμί»!



Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2012

Έναρξη Κατηχητικών Μαθημάτων

μ η ν υ μ α
τοῦ Μητροπολίτου Λαρίσης καί Τυρνάβου
 Ι γ ν α τ ί ο υ
πρός τούς ἀδελφούς Χριστιανούς
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Λαρίσης καί Τυρνάβου

 Ἀδελφοί μου,
            Τήν 7ην Ὀκτωβρίου ἀρχίζουν τά Κατηχητικά Σχολεῖα στήν Ἱερά Μητρόπολη μας. Μιά νέα κατηχητική χρονιά ἀρχίζει στήν Ἐκκλησία μας καί παρακαλῶ θερμά ὅλοι νά ἐργασθοῦμε μέ ζῆλο γιά νά ξαναζωντανέψῃ αὐτός ὁ ἱερός θεσμός στίς πόλεις καί τά χωριά μας.
            Ἡ κατήχησις εἶναι χρέος ἱερό ὅλων μας. Καί ἐσεῖς οἱ γονεῖς κι ἐμεῖς οἱ ἱερεῖς καί οἱ πολυπληθεῖς Κατηχηταί τῆς Μητροπόλεώς μας πρέπει νά ἀνασυντάξουμε τίς δυνάμεις μας καί νά ξεκινήσουμε μέ θεῖο ζῆλο αὐτό τό ὄμορφο ἔργο. Βοηθῆστε μας νά πυκνώσουμε τίς φάλαγγες τῶν κατηχητοπαίδων. Βοηθῆστε μας νά κρατήσουμε τά παιδιά κοντά στήν Ἐκκλησία, γιά νά τ' ἀπομακρύνουμε ἀπό τούς χώρους τῶν κινδύνων. Ἐμπιστευθῆτε μας αὐτό τόν πολύτιμο θησαυρό, τά παιδιά σας, μιά ὥρα τήν ἑβδομάδα γιά νά τούς μεταδώσουμε ἀνόθευτη τήν Ὀρθόδοξη Πίστι μας, γιά νά μεταγγίσετε ἔτσι νέο αἷμα στήν Ἐκκλησία μας. Στήν Ἐκκλησία πού βάλλεται, ἀλλά δέν νικιέται. Στήν Ἐκκλησία πού εἶναι ἡ σωτηρία μας καί ἡ μοναδική ἐλπίδα τοῦ ἀνθρώπου. Στήν Μητρόπολί μας τά Κατηχητικά ἀρχίζουν τήν 7ην  Ὀκτωβρίου. Στήν Ἐνορία σας μπορεῖτε νά πληροφορηθῆτε τά προγράμματα τῶν Κατηχητικῶν, καί νά στείλετε τά παιδιά σας. Μήν ἀκοῦτε αὐτούς πού διακηρύττουν ὅτι τό Κατηχητικό "πέθανε" ἤ ὅτι εἶναι θεσμός παρωχημένος ἤ ὁ,τιδήποτε ἄλλο. Τά Κατηχητικά πρέπει νά ὑπάρχουν καί νά θάλλουν. Νά λειτουργοῦν, γιά νά ἀποδεικνύουν ὅτι ἡ Ἐκκλησία μας ἐπιτελεῖ τό ἱερό ἔργο Της καί καλεῖ στό θεῖο Της γεώργιο τούς νέους βλαστούς Της.
            Σᾶς παρακαλῶ θερμά νά ὑποκινήσετε τούς νέους καί τά παιδιά νἄρχωνται κοντά μας. Νἄρχωνται στό Κατηχητικό.
                                                                     Μέ ἄπειρη ἐν Χριστῷ Ἀγάπῃ

                                                                          Ο μητροπολιτης σας

                                                                      ο Λαρισης και Τυρναβου 

                                                                                   Ι γ ν α τ ι ο ς





Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2012

Η Ύψωση του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού


"Τὸν Σταυρόν σου προσκυνοῦμεν Δέσποτα,
καὶ τὴν Αγίαν σου Ἀνάστασιν δοξάζομεν"

   Στίς 14 Σεπτεμβρίου  γία μας κκλησία ορτάζει πανηγυρικά καί τιμ τήν Παγκόσμιο ψωση το Τιμίου Σταυρο, τήν  μεγάλη ατή  δεσποτική ορτή, ποία  ποτελε τήν παρχή λων τν δεσποτικν ορτν το τους.
    Τούτη τήν μέρα, ρθοδοξία λόκληρη τιμ καί προσκυν τό «τρισμακάριστον ξύλον», τόν Σταυρό το Κυρίου, ποος ποτελε καύχημα αώνιο καί σύμβολό Της καί διά το ποίου νικήθηκε ριστικά διάβολος  καί θάνατος, ταν  πάνω του «τάθη Χριστός Βασιλεύς καί Κύριος» γιά νά θυσιαστε καί νά  ρει τίς μαρτίες λου του κόσμου.

    Τόν Τίμιο Σταυρό  ναζητοσε νά βρε  στούς γίους Τόπους,  μέ ερά γωνία καί μεγάλη πίστη γία λένη, μητέρα το Μ. Κωνσταντίνου. Καί Θεός τήν ξίωσε νά ζήσει τήν μεγάλη χαρά τς ερέσεως, ταν στίς 14 Σεπτεμβρίου το 335μΧ μία θαυμάσια εωδία ρωματικο φυτο τήν δήγησε σέ κάποιο σημεο κοντά στόν φρικτό Γολγοθά. Τό εοσμο κενο φυτό ταν βασιλικός, τόν ποο κκλησία μς μοιράζει κάθε χρόνο μετά τήν τελετή τς ψώσεως,  στούς πιστούς πρός ελογία καί γιασμό.
    Ἐκε, στερα πό πίπονες  νασκαφές βρέθηκε Σταυρός το Κυρίου μαζί μέ τούς δύο σταυρούς τν «συσταυρωθέντων  ατ ληστν». γία λένη κυριεύθηκε πό μεγάλη πορία σχετικά μέ τό ποιός πό τούς τρες σταυρούς ταν Σταυρός το Χριστο καί ναζητοσε τόν τρόπο μέ τόν ποο κάτι τέτοιο θά γινόταν γνωστό. Τότε ποφάσισαν νά κουμπήσουν τούς σταυρούς διαδοχικά πάνω στό σμα μίας νεκρς χήρας. Ο δύο σταυροί τν ληστν, δέν πέφεραν κανένα ποτέλεσμα. Μόλις μως τό «Ξύλο τς ζως» κούμπησε  τό ψυχο σμα, νεκρή ναστήθηκε καί τότε φανερώθηκε μέ τόν πιό σαφ καί ναμφισβήτητο τρόπο ποιός ταν Τίμιος Σταυρός.
      Εθύς Βασίλισσα καί συνοδεία τς ρχισαν νά δοξολογον τόν Θεό καί νά σπάζονται μέ δάκρυα χαρς  τόν Σταυρό το Κυρίου, ν τό συγκεντρωμένο μέγα πλθος ζητοσε νά προσκυνήσει κι κενο. πειδή κάτι τέτοιο κείνη τήν ρα ταν δύνατο, ο συγκεντρωμένοι ζήτησαν τουλάχιστον νά Τόν δον. Τότε Μακάριος Πατριάρχης εροσολύμων νέβηκε στόν μβωνα, κρατώντας τόν Τίμιο Σταυρό καί τόν ψωσε γιά νά εναι ρατός σέ λους τους συγκεντρωμένους.  λαός στήν θέα το Τιμίου  Σταυρο ρχισε μέ κατάνυξη νά ψάλει τό «κύριε λέησον».
      Ατό κριβς τό θαυμάσιο γεγονός, παναλαμβάνει κάθε χρόνο κκλησία μας, θέτοντας τόν Τίμιο Σταυρό στό κέντρο το Ναο  πρός προσκύνηση, λλά κυρίως μέ τήν τελετή τς ψώσεως, ταν ερέας κρατώντας στά χέρια τόν Σταυρό ελογίας μέ κλαδιά βασιλικό, τόν κατεβάζει μέχρι σχεδόν τό δάπεδο κλίνοντας ελαβικά τό γόνυ καί στήν συνέχεια τόν ψώνει πάνω πό τό ψος τς κεφαλς ναπέμποντας συγχρόνως τίς καθορισθεσες στό τυπικό της μέρας δεήσεις, ν ο ψάλτες καί τό κκλησίασμα ψάλλουν ργά τό «κύριε λέησον».
       Ο ρθόδοξοι Χριστιανοί  τιμομε πάντα μέ διαίτερο τρόπο τήν γία μέρα τς ψώσεως το Σταυρο το Κυρίου μας. ερές κολουθίες χουν πανηγυρικό χαρακτήρα, ν χει θεσπισθε αστηρή νηστεία, φο μέρα φέρει τά σα μέ τήν γία καί Μεγάλη Παρασκευή. Κατακλύζουμε το ερούς Ναούς, προκειμένου νά προσκυνήσουμε τόν Τίμιο Σταυρό καί νά ντλήσουμε δύναμη καί χάρη πό ατόν. Παίρνουμε μαζί μας κλώνους βασιλικο ς ελογία καί τόν ναποθέτουμε στά εκονίσματα ς φυλαχτό κατά το κακο. Γνωρίζουμε πολύ καλά, τι τιμή καί προσκύνηση το Σταυρο εναι προσκύνηση το διου του σταυρωμένου Λυτρωτ μς Χριστο καί χι εδωλολατρική πράξη, πως κακόβουλά μας κατηγορον ο ποικιλώνυμοι αρετικοί.
       Μέ να στόμα καί μία καρδιά νωμένοι ς ψάλλουμε τενίζοντας Τόν, τόν πέροχο παιάνα ατς τς μεγάλης ορτς: «Σσον Κύριε τόν λαόν Σου καί ελόγησον τήν κληρονομίαν Σου».
  
Οι Κατηχητές του Ιερού Ναού







Τετάρτη 15 Αυγούστου 2012

...Ω Δέσποινα του κόσμου, γενού μεσίτρια...

 Η Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου

του Αποστόλη Κορδελά
Κατηχητή του Ιερού Ναού

    Δεκαπενταύγουστος... η Κοίμηση τῆς Θεοτόκου... τό Πάσχα τοῦ Καλοκαιριοῦ!
Ἡ Ἑλλάδα ἑορτάζει καί τιμᾶ μέ λαμπρότητα ἀπό ἄκρη σέ ἄκρη, τό ζωηφόρο θάνατο τῆς Παναγίας μας καί τήν ἱεράν της μετάσταση εἰς τά ἀνώτερα!

   Ψάλλει ἡ Ἐκκλησία μας τήν ἡμέρα αὐτή: "Ὤ τοῦ παραδόξου θαύματος!ἠ πηγή της ζωῆς ἐν μνημείω τίθεται. καί κλίμαξ πρός οὐρανόν ὁ τάφος γίνεται.Εὐφραίνου, Γεσθημανή, τῆς Θεοτόκου τό ἅγιον τέμενος...". καί χαίρεται καί πανηγυρίζει, "Τή ἐνδόξω Κοιμήσει σου οὐρανοί ἐπαγάλλονται καί ἀγγέλων γέγηθε τά στρατεύματα, πάσα ἡ γῆ εὐφραίνεται.. ἀπειρόγαμε Παναγία Παρθένε...".

   Ἀλήθεια, πόσο παράδοξο εἶναι νά πανηγυρίζει ἡ Ἐκκλησία ἕναν θάνατο;Καί μάλιστα της Παναγίας Μητεράς του Θεοῦ, τῆς εὐλογημένης μεταξύ ὅλων τῶν γυναικών.
Ὁ θάνατος τῆς Παναγίας μας ὅμως, εἶναι διαφορετικός, εἶναι ζωή ἀθάνατος καί αἰώνιος.Καί ὅπως λέγει ὁ μέγας Δαμασκηνός, "Δέν θά ὀνομάσωμεν, Θεοτόκε, τήν ἱεράν σου μετάστασιν θάνατον, ἀλλά μᾶλλον κοίμησιν ἤ ἐνδημίαν ἤ ἐκδημίαν.Διότι, ἐνῶ παύεις νά κατοικῆς εἰς τό σῶμα, ἐγκαθιδρύεσαι εἰς τά ἀνώτερα".

    Σύμφωνα μέ τούς πατέρες τῆς ἐκκλησίας μας, ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριήλ ἦταν αὐτός, πού ὁ Θεός ἔστειλε, ὥστε νά ἐνημερώσει τήν Παναγία γιά τόν ἐπερχόμενο θάνατό της, μετά ἀπό τρεῖς ἡμέρες, προσφέροντάς της μάλιστα καί ἕνα κλαδί φοίνικα, τό σύμβολο τῆς ἀθανασίας.  "Αὐτά λέγει ὁ Υἱός σου: εἶναι καιρός νά παραλάβω τή μητέρα Μου κοντά Μου. Γι’ αὐτό νά μήν ταραχθεῖς, ἀλλά δέξου τό μήνυμα μέ εὐφροσύνη, ἐπειδή μεταβαίνεις σέ ζωή ἀθάνατη".

     Ἡ χαρά Τῆς μεγάλη καί ὁ πόθος νά συναντήσει τόν μονογενῆ Υἱό Της, τήν ὁδήγησαν ἀμέσως στό ὅρος τῶν Ἐλαιῶν, τόν τόπο ὅπου ἀνέβαινε συχνά και προσευχόταν. Ἐκεῖ ἦταν πού καί ἡ φύση ὑποκλίθηκε στο απαράμιλλο καλός της μεγαλωνύμου Θεοτόκου, ὅταν τά δέντρα κλίνοντας τήν κορυφή τους πρός τό πρόσωπό της θά τήν προσκυνήσουν καί θά τήν ἀποχαιρετήσουν, λίγο πρίν ἀπό τό μεγάλο γεγονός τῆς Κοιμήσεως.Ἀλλά ἀκόμα καί ἐκείνη τή στιγμή, ἡ Παναγία δείχνοντας γιά ἄλλη μία φορά τήν μεγάλη της ταπεινωση, θά ἀναρωτηθεῖ, ἄν ὄντως ἐκείνη τή στιγμή βρίσκεται κοντά τῆς ἀοράτως καί ὁ Χριστός, γιατί δέ μποροῦσε νά ἀποδώσει διαφορετικά τόν σεβασμό αὐτό τῆς φύσης. Ὁ Ἄγγελος Κυρίου θά τήν βεβαιώσει πώς τά σημεῖα αὐτά προέρχονται απο τον Θεό καί θά τήν πληροφορήσει πώς ὁ ἴδιος ὁ Χριστός θά παρίσταται κατά τήν ὥρα τῆς κοιμήσεώς της, ὅπου καί θά παραλάβει τήν ψυχή της.

   Στή συνέχεια θά ἐπιστρέψει στήν οἰκία Της, ὅπου καί θά πληροφορήσει συγγενεῖς καί γνωστούς γιά τήν ἐπικείμενη κοίμησή Της, ἐνῶ θά ἀναθέσει στόν Ἀπόστολο Ἰωάννη, τά τῆς ταφῆς της.Ὁ θρῆνος καί ἡ λύπη τῶν ἁπλῶν ἀνθρώπων πού βρισκόταν πάντοτε κοντά στήν Παναγία θά εἶναι μεγάλος, ἀλλά ἡ ἴδια μέ λόγια παρηγορητικα θά τούς διαβεβαιώσει πώς ἀπό τή στιγμή πού θά μετασταθεῖ στούς οὐρανούς δέ θά τούς ἐγκαταλείψει, ἀλλά θά βρίσκεται πάντοτε κοντά τους γιά νά τούς προσέχει, ὅπως καί ὅλον τόν κόσμο.

    Τήν τρίτη ἡμέρα ἀπό τῆς ἐμφανίσεως τοῦ Ἀρχαγγέλου, τήν ἡμέρα τῆς κοιμήσεώς Της, ἡ Ἱερά παράδοση ἀναφέρει πώς δέν εἶχαν εἰδοποιηθεῖ καί δέν βρισκόταν κοντά τῆς ὅλοι οἱ ἀπόστολοι, μίας καί κήρυτταν τόν λόγο τοῦ Εὐαγγελίου στά πέρατα τῆς γής.Ἔτσι ξαφνικά ὅμως καί κατά θαυμαστό τρόπο, σύννεφα τούς ἅρπαξαν καί τούς μετέφεραν πλάι της, στή Γεσθημανή.
Λίγο πρίν ξαπλώσει στό νεκρικό κρεβάτι της ἡ Παναγία καί παραδώσει το πνεύμα της, παρηγορεῖ τούς μαθητές τοῦ Χριστοῦ λέγοντας; "Μαθητές τοῦ Υἱοῦ μου καί Θεοῦ, μήν κάνετε πένθος καί λύπη τή χαρά μου". Ἐκείνη τή στιγμή ὁ Ἀποστολος Παῦλος, ἀπευθύνεται στήν Θεοτόκο καί γεμάτος συγκίνηση τῆς λέγει; "Χαῖρε, ὤ Μῆτερ τῆς ζωῆς, διότι ἄν καί δέν ἔζησα σωματικῶς κοντά στόν Υἱό σου, βλέποντας ὅμως ἐσένα, νόμιζα ὅτι ἔβλεπα Ἐκεῖνον".


Λίγο μετά, ἀποχαιρετώντας ὅλους ἡ Παναγία θά ξαπλώσει στο νεκροκρέβατο της και δοξολογώντας τό ὄνομα τοῦ Υἱοῦ της καί Θεοῦ της, θά σταυρώσει τά χέρια της καί θά παραδώσει το πνεύμα της. Ἐκείνη τή στιγμή συνοδευόμενος ἀπό πλῆθος ἀγγέλων καί κάτω ἀπό τίς μελωδίες τους, ὁ Ἰησοῦς θά ἀσπαστεῖ τή μητέρα του καί θά παραλάβει τήν ψυχή της.

   Οἱ Ἀπόστολοι θά σηκώσουν τό νεκροκρέβατο, ὁ Κορυφαῖος τῶν Ἀποστόλων Πέτρος, θά ψάλει τά ἐπιτάφια ἐγκώμια καί ὅλοι μαζί μέ τίς ψαλμωδίες τῶν Ἀγγέλων θά ὁδηγηθοῦν πρός τόν τάφο τῆς Θεοτόκου, ἐκεῖ ὅπου θά τοποθετηθεῖ τό Πανάγιο σκήνωμά της.Ἀλλά ἀκόμα καί τότε, οἱ Ἰουδαῖοι δέ θά σεβαστοῦν τήν ἱερά ἐκείνη στιγμή  καί θα δώσουν τή διαταγή νά διαλυθεί η πομπή.Ἡ Παναγιά μας ὅμως εἶχε φύλακες τους Αγγέλους καί προστάτες τούς Ἀποστόλους οἱ ὁποῖοι καί θά καταφέρουν νά ἐνταφιάσουν τό σῶμα της.

  Τρεῖς μέρες ἔμειναν κοντά τῆς προσευχόμενοι και ακούγοντας τούς ὕμνους τῶν Ἀγγέλων.Ἐκείνη τή μέρα ἄνοιξαν καί τό μνῆμα της, ὅπου καί ἔκπληκτοι διαπίστωσαν τήν Ἀνάσταση καί Μετάστασή Της στούς οὐρανούς. 

   Ἴδετε λοιπόν, λαοί καί θαυμάσατε, μᾶς λέει ὁ ἱερός Δαμασκηνός.Σηκώσατε τά μάτια τῆς ψυχῆς σᾶς ἐμπρός εἰς τό παράδοξον θέαμα.Ἡ πανάμωμος Θεοτόκος ὑψοῦται ἐπάνω ἀπό ἀγγέλους, ἐπάνω ἀπό τούς θρόνους καί τά Χερουβείμ καί τά Σεραφείμ.Ὁ ἐπίγειος οὐρανός ἀνέρχεται πλέον καί κατοικεῖ εἰς οὐράνιον καί ἄφθαρτον γῆν. 



  Καί τώρα ἐκεῖ ὅπου εἶναι ὁ Υἱός της, ἐκεῖ εὑρίσκεται καί ἡ Μήτηρ.
Καί ὅπου βασιλεύει ὁ Υἱός, ἐκεῖ συμβασιλεύει  καί ἡ Παναγία, πού τόν ἐγέννησε. 













Πέμπτη 19 Ιουλίου 2012

Αντιπροσωπεία της ενορίας μας στο Άγιον Όρος

   Συνεχίζοντας τήν πό τν καθιερωμένη καί ελογημένη συνήθεια, ντιπροσωπεία τς νορίας μας μέ πικεφαλς τόν φημέριό του ερο μας Ναο π. Δημήτριο Καρανίκα, παρέστη στήν ερά Πανήγυρι τν Πρωτοκορυφαίων ποστόλων Πέτρου καί Παύλου, τς ερς Μονς Καρακάλου το γίου ρους. 
   ν συνέχεια, μετά τήν ερά Μονή Καρακάλου, πισκέφτηκαν χρεωστικς καί εγνωμόνως τήν ερά Μεγίστη Μονή Βατοπεδίου, στήν ποία φυλασσεται  ερά εκόνα τς Παναγίας τς σφαγμένης, πιστό ντίγραφο τς ποίας φυλάσσεται καί στόν ερό μας Ναό.