Οι "Ακολουθίες του Νυμφίου" και τα γεγονότα
των τριών πρώτων ημερών της Μεγάλης Εβδομάδος
Μοναδικά καί ἐξαίσια τά
γεγονότα τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Ἑβδομάδος τῶν Παθῶν τοῦ Κυρίου μας.
Μεγάλα καί κοσμοσωτήρια τά χαρακτηρίζει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ὅπου τά Πάθη, ἡ Ταφή καί ἡ ἔνδοξη Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μας, διαδραματίζονται κατά τή διάρκεια αὐτῆς.
![]() |
" Τον νυμφώνα σου βλέπω,
Σωτήρ μου, κεκοσμημένον..."
|
Ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία πολύ
σοφά καθιέρωσε οἱ ἀκολουθίες τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδας, νά τελοῦνται διαφορετικά, γιά τήν
διευκόλυνση, καί εὐκολότερη προσέλευση καί συμμετοχή τῶν πιστῶν. Πιό
συγκεκριμένα, ὁ Ὄρθρος νά τελεῖται τό ἀπόγευμα καί ὁ Ἑσπερινός τό πρωί, δηλαδή κάθε βράδυ νά ἀναφέρονται
τά γεγονότα τῆς ἑπόμενης ἡμέρας. Παράλληλα, η ὑμνογραφία τῶν Ἱερῶν Ἀκολουθιῶν, εἶναι ἰδιαιτέρως κατανυκτική, ἐνῶ μᾶς βοηθάει νά
κατανοήσουμε καί νά "ζήσουμε" ὅσα συνέβησαν κατά τήν ἑβδομάδα αὐτή.
Ἡ Κυριακή
των Βαΐων καί ἡ θριαμβευτική εἴσοδος καί ὑποδοχή τοῦ Ἰησοῦ στά Ἱεροσόλυμα, σηματοδοτεῖ τό τέλος τῆς Μεγάλης
Τεσσαρακοστῆς καί τήν ἔναρξη τῆς ἑβδομάδας τοῦ Θείου δράματος. Το ἀπόγευμα τῆς ἴδιας ἡμέρας, οἱ Ναοί
στολίζονται πένθιμα, ἐνῶ ξεκινοῦν νά τελοῦνται καί οἱ Ἀκολουθίες τοῦ Νυμφίου, ὡς καί τό βράδυ τῆς Μεγάλης Τρίτης.
Γιατί ὀνομάζεται Ἀκολουθία τοῦ Νυμφίου...
Ένα ἀπό τά
ομορφότερα τροπάρια τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας, εἶναι τό γνωστό σέ ὅλους μας " Ἰδού ὁ Νυμφίος ἔρχεται...".
Ο χαρακτηρισμός τοῦ Κυρίου μας ὡς Νυμφίου τῆς Ἐκκλησίας καί ἠ ιδιαίτερη ἀγάπη των πιστων στό τροπάριο αὐτό,
καθιέρωσαν καί ὀνόμασαν τίς ἀκολουθίες αὐτές, ὡς "Ἀκολουθίες τοῦ Νυμφίου". Ἕνα ἀκόμα τροπάριο πού ἀκοῦμε πολλές
φορές τίς ἡμέρες αὐτές εἶναι καί τό πασίγνωστο... "Τόν Νυμφώνα σου
βλέπω...".
Ποιά γεγονότα παρακολουθοῦμε κατά τίς Ἀκολουθίες τοῦ Νυμφίου...
Το ἀπόγευμα τῆς Κυριακῆς
των Βαΐων (Μεγάλη Δευτέρα), κυριαρχοῦν δύο γεγονότα: α) Ἡ ζωή τοῦ Ἰωσήφ (τοῦ 11ου υἱοῦ τοῦ Πατριάρχη Ἰακώβ),
του ονομαζόμενου Παγκαλου. Ὁ Ἰωσήφ προεικονίζει μέ τήν περιπέτεια τοῦ (ὅπου
πουλήθηκε σκλάβος στήν Αἴγυπτο), τόν ἴδιο τόν Χριστό καί τό πάθος Του. β) Τό περιστατικό τῆς
ξηρανθείσης συκῆς (Μάτθ. 21, 18-22) πού συμβολίζει τή συναγωγή τῶν Ἑβραίων καί
γενικά τήν "ἄκαρπη" ζωή τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ.

Τέλος τό ἑσπέρας τῆς Μεγάλης
Τρίτης (Μεγάλη Τετάρτη), παρακολουθοῦμε τήν πόρνη γυναίκα (Μάτθ. 26, 6-16), ἡ ὁποία
μετανιωμένη ἄλειψε τά πόδια τοῦ Κυρίου μέ μύρο καί ἔλαβε τήν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν της, γιατί
"ἠγάπησε πολύ".



Τό
γεγονός αὐτό, τῆς συνεδρίου τῶν Ἰουδαίων καί τῆς προδοσίας τοῦ Ἰούδα, εἶναι καί ὁ λόγος πού νηστεύουμε κάθε Τετάρτη καθ' ὅλη τή
διάρκεια τοῦ χρόνου.
Αὐτά εἶναι τά
μεγάλα γεγονότα τῶν τριῶν πρώτων ἡμερῶν τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδας, λίγο πρίν παρακολουθήσουμε καί
"συζήσουμε" τά σημαντικότερα αὐτῆς, τῶν Παθῶν καί τῆς ἐνδόξου Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου μας, Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Οι Κατηχητές του Ιερού Ναού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου