Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012

Ιερές Ακολουθίες

  Ο Άγιος Απόστολος Παύλος μας προτρέπει και λέει: "Αδιαλείπτως προσεύχεσθε".
 Σκοπός και περιεχόμενο όλης της ζωής των Αγγέλων, όλων των Αγίων και γενικότερα όλων των Χριστιανών στη γη είναι η Προσευχή.
  Οι Ιερές Ακολουθίες που τελούνται από την Εκκλησία μας αποτελούν την αδιάλειπτη προσευχή της και τη συνεχής υμνολογία της προς δόξα και χάρη Θεού.
  Βασικότερη και ουσιαστικότερη όλων των Ιερών Ακολουθιών αποτελεί η Θεία Λειτουργία.Εκεί τελείται η Θεία Κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Χριστού.Η τέλεση της γίνεται κάθε Κυριακή (ημέρα Αναστάσεως του Χριστού), όπως και σε όλες τις μεγάλες Δεσποτικές, Θεομητορικές και Αγίων εορτές. Η λειτουργία που τελούμε καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους την έγραψε ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ενώ η λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου τελείται δέκα φορές το χρόνο και των Προηγιασμένων δώρων κατά το διάστημα της μεγάλης Τεσσαρακοστής.
  Η παρακολούθηση-συμμετοχή μας σε όλες τις Ιερές Ακολουθίες αποτελεί ομολογία πίστεως και αγάπης προς τον Θεό.


Το πρόγραμμα των Ιερών Ακολουθιών στην Ενορία μας έχει ως εξής...
 Η Θεία Λειτουργία της Κυριακής τελείται ως εξής:
07.30 π.μ. - 10.30 π.μ. (Χειμερινούς Μήνες) 
07.00 π.μ  - 10.00 π.μ. (Μάιος - Άυγουστος)
* Η Θεία Κοινωνία δίδεται περίπου μισή ώρα πριν το τέλος της Θείας Λειτουργίας

 Κάθε Σάββατο τελείται η Θεία Λειτουργία στις   07.30 πμ. - 09.30 π.μ, όπως και τις μεγάλες εορτές της Εκκλησίας και στις μνήμες των Αγίων, 
σύμφωνα με το πρόγραμμα της Ιεράς μας Μητροπόλεως .

Καθημερινά τελούνται οι  Ι. Ακολουθίες του Εσπερινού και του Όρθρου 


  Καθ ‘ όλη την διάρκεια της κατηχητικής περιόδου τελείται και ψάλλεται κάθε Πέμπτη εσπέρας η Μικρά Παράκλησις προς την Υπεραγία Θεοτόκο την Εσφαγμένη (της οποίας η Ιερά και Χαριτόβρυτος εικόνα φυλάσσεται στον Ιερό μας Ναό), από τις κυρίες των κατηχητικών συναντήσεων και στην συνέχεια ακολουθεί κήρυγμα από τον εφημέριο του Ναού.Η τέλεση της Ιεράς παρακλήσεως προς το πρόσωπο της Παναγίας τελείται και κατά της περίοδο του Δεκαπενταύγουστου. 
Ιερά Παράκληση 17.30 - 18.30 (κάθε Πέμπτη)


                   Η Λειτουργική ζωή της Ενορίας καθ΄ όλη τη διάρκεια του χρόνου...
     Κατά την διάρκεια της νηστείας των Χριστουγέννων τελείται «σαρανταλείτουργο», όπως η Ιερά Παράδοση της Εκκλησίας μας προβλέπει, ως προετοιμασία για τις Άγιες ημέρες των Εορτών.  Την Κυριακή των Προπατόρων, κάθε χρόνο, η Ενορία μας έχει καθιερώσει να μνημονεύει όλους τους Ενορίτες, που έχουν κοιμηθεί εντός του έτους, σε ξεχωριστό μνημόσυνο, που παρατίθεται  για τον σκοπό αυτό.Κατά την διάρκεια του Αγίου Δωδεκαημέρου ξεχωρίζουν σε λαμπρότητα η Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών και η Θεία Λειτουργία του Μ. Βασιλείου, κατά την παραμονή των Χριστουγέννων καθώς και ο Όρθρος με την  Χριστουγεννιάτικη Θεία Λειτουργία το ξημέρωμα της Εορτής, η Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών, με την Θ. Λειτουργία του Μ. Βασιλείου και τον Μεγάλο Αγιασμό κατά την παραμονή των Θεοφανείων καθώς και ο Όρθρος και η Θεία Λειτουργία ανήμερα της Εορτής με την πανηγυρική τέλεση του Μ. Αγιασμού.
    Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει  στην τελετή υποδοχής του νέου έτους το βράδυ της παραμονής της Πρωτοχρονιάς, κατά την οποία ο καινούριος χρόνος βρίσκει τους Ενορίτες στον Ναό. Μετά την δωδεκάτη νυχτερινή τελείται Δοξολογία και κόβεται η πατροπαράδοτη βασιλόπιτα. Η συγκεκριμένη τελετή καθιερώθηκε από τα πρώτα χρόνια της Ενορίας και πλέον αποτελεί μια ευλογημένη παράδοση, η οποία συμβάλλει στο να γιορτάζουν  οι Χριστιανοί της Ενορίας  εκείνη την νύχτα στον   Ναό,  να «άρχονται από Θεού» και να μένουν μακριά από τις ξενόφερτες και βλαπτικές κοσμικότητες της σύγχρονης εποχής.
  
    Κατά την διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής τελείται καθημερινά το Μ. Απόδειπνο και η Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων κάθε Τετάρτη και Παρασκευή. Εξέχουσα θέση όμως μέσα σ’αυτή την ευλογημένη περίοδο έχουν τόσο οι Χαιρετισμοί της Θεοτόκου, οι οποίοι τελούνται με τη συμμετοχή πλήθους ενοριτών, που κατακλύζουν τον Ιερό Ναό, όσο και οι Κυριακές της Ορθοδοξίας με την μεγάλη πανηγυρική λιτάνευση των Αγίων Εικόνων, της Σταυροπροσκυνήσεως, με την τελετή του Τιμίου Σταυρού και των Βαΐων με την ευλογία και την διανομή των βαΐων και την πανηγυρική έναρξη της Μ. Εβδομάδας.
Λιτάνευσις των εικόνων την Κυριακή της Ορθοδοξίας 
      
    Τη Μεγάλη Εβδομάδα ο Ναός γίνεται ακόμη περισσότερο το σημείο αναφοράς όλης της Ενορίας, με τους Ενορίτες να συμμετέχουν αθρόα στις Ιερές Ακολουθίες, όπως στο Ιερό Ευχέλαιο το απόγευμα της Μ. Τετάρτης, του οποίου συνήθως προεξάρχει ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας.
     


 Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και πολλή κατάνυξη τελούνται οι Ιερές Ακολουθίες των Θείων Παθών, της Αποκαθηλώσεως και του Επιταφίου Θρήνου καθώς και η περιφορά του Επιταφίου εντός του ανθοστόλιστου – κεντημένου από τις γυναίκες της Ενορίας κουβουκλίου στους δρόμους της Ενορίας. Η περιφορά του Επιταφίου είναι μία από τις συγκινητικότερες και σημαντικότερες στιγμές στην ζωή της Ενορίας, η οποία, όπως και η πανήγυρη του Ναού συμβολίζει,  αναδεικνύει και αποδεικνύει με τον πλέον σαφή τρόπο την «ενότητα της πίστεως» και την αγάπη που τρέφει ο ευσεβής λαός του θεού για την Εκκλησία και την Ενορία. Οι εξόδιοι ύμνοι – τα εγκώμια προς τον Κύριο αντηχούν στους  δρόμους της Ενορίας διαχέοντας  την ευλογία, την γαλήνη και την χαρμολύπη αυτής της Ευλογημένης ημέρας παντού.

       Ως αποκορύφωμα και επιστέγασμα όλων αυτών των Αγίων ημερών έρχεται η «Εορτή των εορτών», η «βασιλίς και κυρία», η ημέρα της Ενδόξου Αναστάσεως του Κυρίου μας. Την «όντως ιερά και πανέορτον» αυτή την «σωτήριο και φωταυγή νύχτα»του μεγάλου Σαββάτου, η οποία είναι προάγγελος της «λαμπροφόρου ημέρας της εγέρσεως»,  η Ενορία μας καλεί τους πιστούς να προσέλθουν με «καθαρά καρδία»,  να λάβουν 

«φως εκ του ανεσπέρου φωτός», να δοξάσουν «Χριστόν τον Αναστάντα εκ νεκρών», να ψάλλουν όλοι μαζί το «Χριστός Ανέστη», τον χαρμόσυνο αυτόν  παιάνα της νίκης επί του θανάτου, να ανταλλάξουν τον αναστάσιμο ασπασμό, να μετέχουν πάντες του «μυστηρίου της πίστεως» και  να απολαύσουν όλοι «του πλούτου της χρηστότητος» στην Πασχαλινή Θεία Λειτουργία. Στα πλαίσια αυτής της αναστάσιμης χαράς, τόσο κατά την  Διακαινήσιμο Εβδομάδα, όσο και καθ’ όλη την διάρκεια του Πασχάλιου Σαρανταημέρου, τελείται πολύ συχνά Θεία Λειτουργία.

O στολισμός του ναού το πρωί του Μ. Σαββάτου

    Πανηγυρική  Θεία Λειτουργία τελείται επίσης τόσο κατά την Εορτή της Αναλήψεως όσο και κατά τις Εορτές της Πεντηκοστής με τον Εσπερινό της γονυκλισίας και του Αγίου Πνεύματος.
    Τέλος, θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθεί η συγκινητική και κατανυκτική περίοδος του Δεκαπενταυγούστου, κατά την οποία τελούνται οι δύο παρακλητικοί Κανόνες της Θεοτόκου εναλλάξ και κατά την οποία ο Ναός γεμίζει ασφυκτικά από τους προσερχόμενους πιστούς παρά την ζέστη, η οποία ειδικά τον Αύγουστο είναι κάτι περισσότερο από μεγάλη. Ο σεβασμός και η  αγάπη του ευσεβούς λαού προς την Παναγία μας είναι που ονόμασε την περίοδο αυτή «Πάσχα του καλοκαιριού» και κατέταξε την Κοίμηση της Θεοτόκου ως την μεγαλύτερη Θεομητορική Εορτή. Την χάρη της ζητά και η Ενορία μας για όλους ψάλλοντας: «Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς».




1 σχόλιο:

  1. Θέλω να ρωτήσω ένα μεγάλο ΓΙΑΤΙ.
    Γιατί μόνο 9 άτομα μέσα στην θεία Λειτουργία (κανένας πιστός, διότι ο αριθμός συμπληρώνεται με τους ιερείς, ψάλτες, νεωκόρο, επιτρόπους)
    Όταν δίπλα η Λαϊκή αγορά είναι γεμάτη; Όταν τα σούπερ Μάρκετ είναι γεμάτα; Η Εκκλησία είναι μιαρός χώρος και αρρωσταίνουμε; Γιατί το δέχονται αυτό οι ιερείς και οι Μητροπολίτες; Με ποια λογική;

    ΑπάντησηΔιαγραφή